Od września 2013r. nasza szkoła przystąpiła do

Szwajcarsko-Polskiego  Programu Współpracy (KIK/34)

pt. "Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym

poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej"

Jego podstawowym celem jest promocja zdrowego stylu życia, w tym zapobieganie rozwojowi nadwagi i otyłości oraz innym chorobom przewlekłym, poprzez edukację społeczeństwa w zakresie prozdrowotnej zmiany żywienia i zwiększenia poziomu aktywności fizycznej.

W związku z tym zmieniony został asortyment bufetu szkolnego, informacje o prawidłowym odżywianiu umieszczone są w gazetce ściennej, uczniowie i rodzice uczestniczą w prelekcjach nt. racjonalnego żywienia, w szkole organizowane są: konkursy wiedzy dotyczące wartości odżywczych składników pokarmowych, ich wpływu na organizm człowieka, zawody sportowe, turnieje piłkarskie nawet międzyszkolne, zajęcia sprawnościowe w terenie, zajęcia w ramach programu godzin wychowawczych "Wiem co jem". Mamy jeszcze wiele innych pomysłów, które planujemy wdrożyć.

Otyłość i nadwaga to problem często występujący na świecie, coraz częściej również w Polsce

Jednym z najbardziej powszechnych problemów związanych ze stylem życia jest nadmierna waga. Nadwaga lub otyłość jest czynnikiem ryzyka w rozwoju wielu chorób przewlekłych, takich jak choroby układu krążenia i oddechowego, cukrzyca typu 2, nadciśnienie tętnicze, niektóre nowotwory oraz przedwczesna śmierć. Nowe badania naukowe i dane pochodzące z towarzystw ubezpieczeniowych pokazują, że ryzyko zdrowotne związane z nadmiarem tłuszczu wzrasta nawet przy stosunkowo małym wzroście wagi ciała, a nie tylko przy wyraźnej otyłości.

Otyłość i nadwaga to poważne problemy. Zmniejszenie częstości występowania nadwagi i otyłości jest realne poprzez dokonanie rozsądnych zmian stylu życia.

Jakie są konsekwencje zdrowotne otyłości i nadwagi?

Konsekwencji zdrowotnych związanych z otyłością i nadwagą jest wiele, począwszy od większego ryzyka przedwczesnej śmierci a skończywszy na wielu dolegliwościach, które mogą mieć niepomyślny wpływ na jakość życia. 

Główne problemy zdrowotne związane z otyłością i nadwagą to:

 

Cukrzyca typu 2

Choroby sercowo-naczyniowe na tle miażdżycy i nadciśnienie tętnicze

Choroby układu oddechowego (zespół bezdechu nocnego)

Niektóre nowotwory złośliwe

Choroby zwyrodnieniowe kości

Problemy psychologiczne

Spadek jakości życia

Stopień ryzyka zależy od względnej ilości dodatkowej masy ciała, lokalizacji tłuszczu, ilości wzrostu masy ciała podczas dorosłego życia i poziomu aktywności fizycznej. Większość tych problemów może ulec poprawie przy stosunkowo skromnej utracie wagi (10 do 15%), szczególnie jeśli aktywność fizyczna jest również zwiększana.

Kalkulator BMI znajdziesz na stronie:

http://bmi.pasiasty.pl/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

BMI to współczynnik powstały przez podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach. Obliczając BMI możemy określić ilość tkanki tłuszczowej w organizmie.

Pamiętaj! BMI nie jest wiarygodnym wskaźnikiem zagrożenia chorobami.

ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI

I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM 

(Instytutu Żywności i Żywienia 2009)

 

1. Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie.

2. Bądź codziennie aktywny fizycznie - ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę.

3. Źródłem energii w twojej diecie powinny być głównie produkty znajdujące się w podstawie piramidy (na dole). 

4. Spożywaj codziennie przynajmniej 3-4 porcje mleka lub produktów mlecznych takich jak jogurty, kefiry, maślanka, sery. 

5. Jedz codziennie 2 porcje produktów z grupy - mięso, ryby, jaja. Uwzględniaj też nasiona roślin strączkowych. 

6. Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce. 

7. Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych.

8. Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów.

9. Ograniczaj spożycie słonych produktów, odstaw solniczkę.

10. Pij codziennie odpowiednią ilość wody.