Spotkanie projektowe w Penicuik od 8 do 14 listopada 2014 roku

Od września ruszyliśmy z nowym programem Erasmus+"Nasza społeczność". Pierwsze spotkanie projektowe odbyło się Szkocji w miejscowości Penicuik zaledwie kilka mil od Edynburga. Edynburg to przepiękne miasto, z wieloma historycznymi zabytkami. To przede wszystkim miasto młodych ludzi, imprez i festiwali. Miasto, w którym można się zakochać od pierwszego wejrzenia. Na pierwszym organizacyjnym spotkaniu ustalono wszystkie międzynarodowe działania związane z projektem, a także daty sześciu wyjazdów do szkół partnerskich. Kraje, które odwiedzimy w ramach programu to: Szkocja, Niemcy, Francja, Rumuni i, Hiszpania. Każda ze szkół partnerskich będzie realizowała odrębny temat.  Nasza szkoła będzie opracowywała zagadnienia związane ze sportem i zdrowym stylem życia. Końcowym efektem naszej pracy będzie przewodnik. 

 

Jak już zostało powiedziane na facebooku naszej szkoły, zwycięzcami konkursu na logo projektu Erasmus+ dnia 11 grudnia 2014 roku zostali uczniowie Anna Baran z klasy 1P  (jej logo do  10 grudnia zebrało 91 polubień!) oraz Krystian Sławiński, uczeń klasy 3gC (80 polubień). Zwycięzcom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów. Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział! 

 

Tytuł projektu: Zrównoważona  edukacja

Projekt skierowany jest do I i II klas LO

Projekt realizowany w ramach programu Erasmus+ Edukacja Szkolna w latach 2017-2019.

Kraje partnerskie: Niemcy (koordynator), Francja, Polska, Włochy, Rumunia, Portugalia.

Regulamin projektu ERASMUS+

Regulamin projektu Power

Oświadczenie o gotowości przyjęcia gościa

Formularz - zgody rodziców/prawnych opiekunów

Cele projektu: 

  • podnoszenie świadomości i wiedzy młodzieży w procesach zachodzących w świecie;
  • wspólne wypracowanie rozwiązań i postulatów dotyczących istotnych zagadnień lokalnych, wzrostu świadomości na temat polityki młodzieżowej oraz jej wpływu na jakość życia;
  • zrozumienie naszej roli w europejskiej i globalnej społeczności;
  • rozwijanie umiejętności licealistów w dziedzinie komputera i komunikacji w językach obcych.

***

Dotychczasowe działania uczestników ERASMUS+

Filmy tematyczne:

Visit from a Local Artist

Małgorzata Hołub Koszalin ZS2

Press conference with a local politician/ French mobility

Wywiad z Politykiem

Prezentacje:

CLIMATE_CHANGES

Healthy Lifestyle

Nature Reserve – Lake Lubiatowskie

Rezerwat Przyrody „Jezioro Lubiatowskie”

Nature Reserve – Lake Lubiatowskie

The Company's Actions Caused by Climate Change

***

14 października 2018 roku uczennice Maja Włodyka i Franka Karbowiak pod opieką nauczycieli: pani Beaty Ulman i pani Urszuli Borucińskiej wyruszyły w tygodniową podróż do Bukaresztu w ramach programu Erasmus+. Wizyta w rumuńskiej szkole partnerskiej odbyła się pod hasłem: historia demokracji. Nasi rumuńscy partnerzy spisali się na medal. Przyjęli nas bardzo ciepło i zapewnili mnóstwo wrażeń. Mieliśmy okazję poznać ich szkołę i zasady jej funkcjonowania. Braliśmy udział w lekcjach naszych kolegów, u których mieszkaliśmy. Wykonaliśmy wspólnie zadania i zaprezentowaliśmy je na spotkaniu w szkole.

Mieliśmy też okazję codziennie zwiedzać Bukareszt i miejsca związane z historią Rumunii, np.: Cotroceni National Museum, Peles Castle, Pałac Parlamentu. Odbyliśmy też fantastyczną pieszą i atobusową wycieczkę ulicami stolicy. Wyjazd ten, związane z nim przeżycia i emocje oraz nawiązane znajomości z pewnością pozostaną na długo w naszej pamięci.

***

KOSZALIN…

Na sam dźwięk  tych słów pojawia się uśmiech na twarzy niejednego uczestnika projektu.

Ostatni tydzień maja był wyjątkowy dla nas wszystkich, a to dzięki wizycie szkół partnerskich uczestniczących w programie Erasmus+. Czas przemija, a 7 dni, które spędziliśmy razem były naprawdę wyjątkowe.

W niedzielę 27 maja odebraliśmy delegacje: z Niemiec, Włoch, Rumunii, Francji i Portugalii. W trakcie naszego spotkania towarzyszył nam strach, ale także dziwny niepokój. Jak to będzie wyglądało, czy znajdziemy wspólny język i czy będzie towarzyszyła temu bariera językowa. Po kilkunastu minutach pierwsze lody zostały przełamane.

Kolejny tydzień mieliśmy bardzo szczegółowo zaplanowany. 

W poniedziałek o godzinie 9.00 spotkaliśmy się w szkole i zostaliśmy oficjalnie powitani przez Panią dyrektor Bożenę Sobkowiak. Następnie podzieliliśmy się na 2 grupy, które zwiedzały budynek naszej szkoły. Młodzież i nauczyciele uczestniczyli w zajęciach lekcyjnych swoich kolegów. Zwieńczeniem całego dnia był wyjazd do Aquaparku i relaks.

We wtorek pojechaliśmy do Swołowa. To właśnie tu mogliśmy dowiedzieć się czegoś więcej na temat życia w wiejskiej zagrodzie 100 lat temu (wspólny obrządek, wyczesywanie konia, uruchamianie maszyn rolniczych). Jak wiele przyjemności dała nam przejażdżka wozem po wsi oraz wspólne ognisko, gotowanie tradycyjnej zupy i smażenie racuszków na kuchni kaflowej.

Środa to prezentacje uczniów na temat „zdrowego stylu życia”, film- wywiad z miejscowym sportowcem, a także praca w grupach międzynarodowych i tworzenie makiety- terenu przyjaznego ekologicznie i sportowo. Później pyszny posiłek w Gospodzie Jamneńskiej, a na sam koniec dnia wyjazd na plażę do Mielna. Nie ma to jak dobra zabawa i ruch na świeżym powietrzu.

Czwarty dzień wizyty uczestników projektu rozpoczęliśmy od spływu kajakowego Sianów-Maszkowo. Nie było łatwo, ale daliśmy sobie radę . A potem już tylko jazda konna, taniec „Belgijka” oraz gry i zabawy na świeżym powietrzu. Bo przecież temat przewodni naszego spotkania to sport.

W piątek pojechaliśmy do Ogrodów Hortulus i oficjalnie zakończyliśmy nasze spotkanie uroczystym pożegnaniem gości w auli naszej szkoły. Na scenie wystąpił Teatr „Na bosaka” w składzie tegorocznego absolwenta oraz uczniów naszej szkoły. Autorem przepięknego przedstawienia

„Projekt Magiczny Koszalin” oraz osobą, dzięki której mogliśmy je oglądać  jest Pani Marzena Ercolani. Śpiew grupy wokalnej „Na obcasach” pod przewodnictwem Pani Marty Strzeleckiej wprowadził nas w sentymentalny nastrój. Wszystkim zaangażowanym uczniom i nauczycielom serdecznie dziękujemy.

Sobota… nadszedł ten okropny dzień… POŻEGNANIE. Każdy z nas był smutny. Niektórzy z nas nawet się popłakali.

Mimo, że spędziliśmy ze sobą tylko kilka dni, żal było się rozstawać. Zaprzyjaźniliśmy się z naszymi zagranicznymi przyjaciółmi. Nikt z nas nie wyobrażał sobie ich wyjazdu i tego, że ich nie będzie. Niestety, po długim wzruszającym pożegnaniu odjechali, a my wróciliśmy do domu. W końcu trzeba było wszystko odespać.

Tak na marginesie… ;) wydaje mi się, że uczniowie nie spędzali wieczorów w domu.  Jestem prawie pewna, że pokazywali naszym zagranicznym gościom, na czym polega słynna polska gościnność. Chyba bardzo im się podobało. Wizyta dobiegła końca!!!!

Jednak nasze kontakty na pewno się nie skończą. W naszej pamięci na zawsze zapiszą się chwile spędzone ze wspaniałymi ludźmi, których dzięki programowi mogliśmy poznać.

Autor artykułu i całego zamieszania Wioletta Syczewska

 ***

W ramach programu Erasmus+ w dniach 8-14 kwietnia uczennice naszej szkoły Aleksandra Sierla i Aleksandra Ziembaczewska wraz z nauczycielkami A. Królikiewicz i M. Kret, brały udział w międzynarodowej wymianie młodzieży we Francji.

Uczestnicy projektu m.in obserwowali skutki zmian klimatycznych w Pirenejach, zwiedzali zabytki, miasteczko kosmiczne w Tuluzie, prehistoryczną jaskinię Gargas, brali udział w warsztatach i doświadczeniach na obecność CO2, prezentowali swoje filmy dotyczące zmian klimatycznych. Uczniowie i nauczyciele z 6 krajów Portugalii, Niemiec, Francji, Włoch, Rumunii i Polski nawiązywali przyjaźnie, wymieniali poglądy, dyskutowali i bawili się wspólnie.

***

Spotkaniem w Schwulper (Niemcy) 22-25 października rozpoczęto realizację projektu „Zrównoważona edukacja”.

W mobilności uczestniczyli: dyrektor szkoły Pani Bożena Sobkowiak i koordynator projektu: Wioletta Syczewska oraz inni dyrektorzy i koordynatorzy projektu z 5 europejskich krajów partnerskich: Niemcy, Polska, Francja, Portugalia, Rumunia.

Przydział zadań i terminy realizacji w poszczególnych krajach:

Francja 08-14/04/2018

Temat: Zmiany klimatyczne i zasoby naturalne.

Zadanie 1

Pokaz slajdów: „Skutki  zmian klimatycznych”.

Zadanie 2

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Wizyta w zakładzie pracy, w którym anomalia klimatyczne sprowokowały zmiany w kierowaniu firmą ”.

Zadanie 3

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z osobą zaangażowaną  w działalność na rzecz środowiska lokalnego”.

Zadanie 4 (do wykonania w trakcie mobilności)

„Wpływ zmian klimatycznych  na tworzenie się lodowców w Pirenejach”.

Polska 27/05-02/06/2018

Temat: Sport i środowisko naturalne.

Zadanie 1

Prezentacja multimedialna wraz z komentarzem uczniów: „Zdrowy styl życia”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z miejscowym sportowcem/ drużyną sportową”.

Zadanie 3

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Sporty uprawiane na obszarach chronionych: wyzwanie i niebezpieczeństwo”.

Zadanie 4 (do wykonania w trakcie mobilności)

Miniaturowy model (makieta) terenu przyjaznego ekologicznie oraz sportowo.

Włochy 11-17/11.2018

Temat: Życie i różnorodność gatunków.

Zadanie 1

Prezentacja multimedialna wraz z komentarzem uczniów:

„Roślina charakterystyczna dla Polski i regionu (zdjęcia i informacje)”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z miejscowym rolnikiem”.

Rumunia 14-20/10.2018

Temat: Demokracja w teorii i praktyce.

Zadanie 1

Pokaz slajdów: „Historia demokracji w kraju”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z lokalnym politykiem”.

Zadanie 3 ( do wykonania w trakcie mobilności)

„Zredagowanie listu do parlamentu Europejskiego, z propozycją zmian w obecnym prawie”.

Zadanie 4 ( do wykonania w trakcie mobilności)

Przygotowanie kampanii i wyborów do partii politycznej.

Portugalia 25-30/03/2019

Temat: Równouprawnienie kobiet i mężczyzn.

Zadanie 1

Wystawa w gablocie:

„Chronologiczna linia czasu- ewolucja praw kobiet w XX-XXI wieku”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Kobieta liderem w miejscowej polityce”.

Zadanie 3

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Prawa mężczyzn do opieki nad dzieckiem”.

Zadanie 4 ( do wykonania w trakcie mobilności)

„Tropy w  poszukiwaniu prawdy”.

Niemcy 27/05-01/06/2019

Temat: Jeden świat.

Zadanie 1

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Nieprawidłowości w handlu detalicznym oraz wykorzystywanie dzieci w procesie produkcji”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z osobą z organizacji pozarządowej niosącej pomoc innym”.

Zadanie 3

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Współpraca z organizacją charytatywną”.

Zadanie 4 ( do wykonania w trakcie mobilności)

„Zorganizowanie akcji pomocy dzieciom w Ugandzie”.

***

Kraje uczestniczące w projekcie i daty mobilności (wyjazdów w ramach projektu) uczniów i nauczycieli:

Marzec 2018 (Francja) - Zmiany w klimacie. Odnawialne źródła energii. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Maj 2018 (Polska) - Sport i natura. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Wrzesień 2018 (Włochy) - Różnorodność. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Listopad 2018 (Rumunia) - Demokracja. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Marzec 2019 (Portugalia) - Wszyscy jesteśmy równi. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Maj 2019 Niemcy (Koordynator projektu) - Międzynarodowe spotkanie projektowe. Spotkanie kończące projekt. (4 uczniów i 2 nauczycieli)

 

Uczniowie uczestniczący w projekcie mają pokryte wszystkie koszty związane z mobilnością (wyjazdem): (ubezpieczenie, podróż, zakwaterowanie, wycieczki w ramach wyjazdu).

Uczniowie wyjeżdżający zakwaterowani są u rodzin goszczących.

Uczniowie, którzy zadeklarują swój wyjazd zobowiązani są do przyjęcia kolegi lub koleżanki w Polsce.

***

POWER

W dniach 15.01.2018 - 26.01. 2018 czwórka nauczycieli z naszej szkoły wzięła udział w szkoleniu językowym w Oxfordzie w Wielkiej Brytanii w ramach programu Erasmus+ Power.

W szkole The Lake School of English szkolił się pan Artur Stachowiak i Cezary Majchrowski, a w szkole Regent Oxford były panie Wioletta Syczewska i Natalia Matusik.

Nauczyciele od poniedziałku do piątku uczestniczyli w zajęciach językowych i metodycznych, a w weekendy zwiedzali Oxford i okolice, w tym miejsce narodzin Szekspira- Stradford-upon-Avon. Oxford to malownicza miejscowość pełna zabytków i muzeów, miejsce gdzie kręcono wiele scen Harrego Pottera oraz rodzinne miasto J.R.R. Tolkiena, C.S. Lewisa i Lewisa Carolla. Był to czas indywidualnego rozwoju dla naszych nauczycieli, ale również możliwość nawiązania międzynarodowych przyjaźni.

***

Wakacje to czas odpoczynku, zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Jednak kilku nauczycieli naszej szkoły część swojego urlopu spędziło pracowicie i przeznaczyło go na doskonalenie zawodowe i  rozwijanie  własnych kompetencji językowych uczestnicząc  w kursach języka angielskiego. Szkolenia odbyły się w ramach programu Unii Europejskiej POWER (projekt „ Mobility of school education Staff”). Nasi nauczyciele uczyli się w szkole językowej Executive Training Institute w St. Julians na Malcie. Byli to zarówno nauczyciele języka angielskiego, jak i przedmiotów przyrodniczych, informatyki i wychowania fizycznego. W terminie 2.07.- 13.07.2018 w kursie brały udział następujące panie: Bożena Sobkowiak- dyrektor szkoły,  Wioletta Kordylas, Monika Kołodziejek i  Katarzyna Klasicka, a w terminie 9.07.- 20.07.2018 panie Wioletta Syczewska i Aleksandra Królikiewicz oraz panowie Artur Stachowiak i Cezary Majchrowski.  

W trakcie kursu nauczyciele rozwijali umiejętności językowe m.in. płynność mówienia  poprzez konwersację w języku angielskim podczas zajęć edukacyjnych, udział w dyskusjach, możliwość wyrażania  własnych opinii , a także poprzez szerokie wykorzystanie stron internetowych. Wszelkie działania podczas zajęć były oparte na pracy w parach i większych grupach, co ułatwiało wymianę doświadczeń między uczestnikami kursu pochodzącymi z różnych krajów europejskich i zmuszało do komunikowania się w języku angielskim.  Podczas szkolenia nauczyciele poznali także metodę kształcenia CLIL (Content and Language Integrated Learning) i byli zachęcani do jej wykorzystywania w pracy z uczniami na różnych przedmiotach. Metoda ta polega na zintegrowanym kształceniu przedmiotowo- językowym opartym na jednoczesnym przekazywaniu treści z danego przedmiotu i języka obcego. Podczas szkolenia nauczyciele poszerzali zasób słownictwa z danej dziedziny, ćwiczyli umiejętności posługiwania się technologią informacyjną i korzystania z różnych programów, pisali scenariusze lekcji, tworzyli interaktywne ćwiczenia online. Działania te miały na celu przygotowanie uczestników kursu do prowadzenia zajęć  z poszczególnych przedmiotów z wykorzystaniem metody CLIL .

Doskonalenie zawodowe naszych nauczycieli, zarówno w zakresie rozwijania umiejętności językowych jak również wykorzystywania metody CLIL, niewątpliwie przyczyni się do podniesienia jakości pracy szkoły.

Chociaż głównym celem pobytu naszej kadry pedagogicznej na Malcie była nauka i doskonalenie zawodowe, nauczyciele znaleźli także trochę czasu na poznanie historii, kultury i przyrody tego małego, ale pięknego, śródziemnomorskiego kraju. Zwiedzili m.in. stolicę Malty- Vallettę- miasto posiadające 320 zabytków i wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO, urokliwe miasteczko Mdinę, którego początki sięgają czasów starożytnych, wyspę Gozo z piękną plażą Ramla Bay,  Blue Grotto – system korytarzy i jaskiń położonych tuż nad taflą morza i wiele innych ciekawych miejsc.